Waar is die beer dan? - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van Michiel Lokven - WaarBenJij.nu Waar is die beer dan? - Reisverslag uit Yellowstone Park, Verenigde Staten van Michiel Lokven - WaarBenJij.nu

Waar is die beer dan?

Door: Michiel van Lokven

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 September 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone Park

Howdy Folks,

De afgelopen drie dagen hebben we mogen vertoeven in Yellowstone National Park. Het gebied ligt grotendeels in een caldera van een gigantische vulkaan. Opvallend zijn de dichtbegroeide naaldboombossen: veel boom, weinig struik. Zie je maar eens te redden als een grizzly op kleine afstand je aanvalt!

Het is niet zo dat de vulkaan actief is (in de zin van uitbarstingen) of dat je ergens lava kan zien. Wel zijn er veel geisers, hete bronnen en modder volkanen. Het verschil tussen deze drie hete plekken is dat geisers water met hoge druk omhoog spuiten. Hete bronnen stomen vooral veel, daardoor kunnen unieke bacteriën en algen in de buurt leven (wat prachtige plaatjes oplevert). Modder vulkanen zijn modder poelen die koken en sputteren.

We hebben onder andere de volgende plekken bezocht: Old Faithful (geiser), Grand Prismatic Spring (hete bronnen voornamelijk), Midway & Lower Geiser Basins, Mud Vulcanoes, Mammoth Hot Springs, Lamar Valley en Lower & Upper Yellowstone Falls (vooral over de Grand Loop Road). Zowel de dieren als de unieke omgevingen zijn simpelweg adembenemend om te zien.

Wat betreft de dieren in het park hebben we zeker ook mogen boffen. We hebben talloze keren bizons gezien. Dat het park zowat een garantie is om ze te zien, klopt wel. We hebben eenzame mannetjes bizons op velden gezien, maar ook bizons die de weg overstaken, recht voor onze auto! In Lamar Valley stond een enorme kudde van 150 bizons vlakbij de weg, waar een deel recht voor onze neus overstak (met één gigantische stier!) ~ best wel eng zo dichtbij!
Daarnaast hebben we ook twee keer "mule deer" gespot (in NL volgens mij edelhert genoemd), een steenarend en een visarendnest met jong. En vandaag, toen we het park verlieten, hadden we extreem geluk door vlak naast de weg een heuse grizzlybeer te spotten! Het was nog een jong dier, maar zag er nu al zeer imposant uit. En dit langs de weg, op 5m afstand van de auto! Het was een mooi afscheid net buiten Yellowstone, op weg door Teton National Park.

Superlatieven komen te kort om dit gebied te beschrijven. Ik kan het eindeloos beschrijven, maar, meer nog dan anders, zullen de foto's van zich spreken. Enjoy!

• 07 September 2014 - 10:56

Rogier Van Lokven:

Pfffff....wat een zwaar kicke foto's!!! Ik zit hier en ik denk echt van "Fackkkkk...was ik ook maar daar!!!!".
    Ik snap wat je bedoelt dat soms woorden tekort schieten om iets te omschrijven wat te mooi is......maar blijf proberen het neer te pennen. Leuk voor jezelf om later terug te lezen.

Foto van die bison die de weg oversteekt is meesterlijk. Je ziet goed hoe gigantisch zo'n beest wel niet is. Indrukwekkend! Ook de geisers lijken me tof om te zien.....stonk zeker naar rotte eieren die shit? Was in Nieuw-Zeeland ook al zo. Echt mega goor!!

Gaaf dat jullie ook een echte grizzly hebben gezien.......zeker niet uit de auto gestapt om een fotootje te maken? :P

Hopelijk gaat verder alles goed!

liefs,
    Rogier